miércoles, 28 de diciembre de 2022
An austere, feminist new lecture of the belcanto classic: La Sonnambula at the Teatro Real.
Una austera y empoderada nueva versión belcantista: La Sonnambula en el Teatro Real, segundo reparto.
miércoles, 30 de noviembre de 2022
ESP/ENG: René Pape debuta en el Ciclo de Lied del Teatro de la Zarzuela.
Las fotografías no son de mi autoría, si alguien se muestra disconforme con la publicación de cualquiera de ellas en este blog le pido que me lo haga saber inmediatamente. Cualquier reproducción de este texto necesita mi permiso.
sábado, 26 de noviembre de 2022
Singing, dancing, feeling the myth: Monteverdi's L' Orfeo in Madrid, by Sasha Waltz.
viernes, 25 de noviembre de 2022
Un Orfeo cantado y bailado en la mágica visión de Sasha Waltz: L'Orfeo de Monteverdi, en el Teatro Real.
No es esta una ópera infrecuente en Madrid. Desde su estreno en el Teatro Real en 2008, con un ciclo que bajo la dirección de William Christie y Les Arts Florissants trajo la trilogía Monteverdiana a la capital, esta obra maestra se ha visto varias veces en la capital: en 2017 la trajo Paul Agnew, y más recientemente la trajo Universo Barroco en versión concierto al Auditorio Nacional, con Ian Bostridge. Ahora vuelve al regio coliseo en una tanda de solo cuatro representaciones.
lunes, 14 de noviembre de 2022
Waltraud Meier se despide de España: concierto en Barcelona junto a Irene Theorin y Lise Davidsen.
No pude verla en esa Elektra de 2016. Por otro lado, siempre soñé con la idea de despedirla cuando se acercara el final de su carrera. Ese momento está cerca: en octubre de 2023, Meier de despedirá de los escenarios en Berlín, por lo que el concierto que ha dado esta noche en el Gran Teatre del Liceu, junto a la diva de la siguiente generación, Irene Theorin, y la diva de la generación presente, la joven promesa Lise Davidsen; supone su despedida de los escenarios españoles. En una de esas ocasiones en que raramente la vida lo complace a uno, el programa de su concierto final en nuestro país reune escenas de Wagner y Strauss. Junto a ellas, la Orquesta Sinfónica del Gran Teatre del Liceu estuvo dirigida por el maestro Josep Pons.
Primera parte
Richard Wagner (1813 – 1883)
Tannhäuser
"Dich, teure Halle"
"Allmächt'ge Jungfrau, hör mein Flehen!"
Lise Davidsen
Götterdämmerung
“Höre mit Sinn” (Escena de Waltraute)
Waltraud Meier
Tristan und Isolde
Preludio y "Mild und leise" (Muerte de Isolda)
Iréne Theorin
Segunda parte
Richard Strauss (1864 – 1949)
Escenas de Elektra
“Allein! Weh, ganz allein” (Escena inicial)
"Die Tausende, die Fackeln tragen" (Escena final)
Iréne Theorin, Elektra
Lise Davidsen, Chrysothemis
Waltraud Meier, Klytämnestra
Poco antes de iniciarse el concierto, se confirmó que este sería el concierto de despedida de Waltraud Meier de los escenarios españoles.
La segunda parte constó de una amplia selección de la Elektra de Richard Strauss, en la que cantantes y orquesta estuvieron más inspirados, resultando en una interpretación inolvidable. La selección constó de dos partes: desde el monólogo de Elektra hasta el final del dúo de Elektra y Clitemnestra, y el final de la obra.
Theorin estuvo mucho mejor, demostrando que aún puede ser una excelente Elektra. La voz sonaba más segura, con excelentes e imponentes agudos, además de un timbre dramático, con una voz que parecía de repente no tener demasiados apuros aunque es evidente que Theorin ya no está en su mejor momento. Además sus expresiones transmitían la ironía y autoridad que desprende el personaje. Tanto en el monólogo, como en el aria Was Blutem Muss, como en el final, soltó unos agudos impresionantes.
Davidsen siguió en su excelente nivel, ahora como una Chrysothemis con una voz potente, firme, con su peculiar tono dramático y oscuro, aunque esta vez parecía demasiado para este personaje que tiende a ser más lírico, pero aún parece pronto para Elektra. Impresionante al agudo que dio al final del dúo con Elektra. Hay esperanza con esta joven soprano, si cuida su voz.
Meier cantó todo el rol de Clitemnestra, por lo que puedo decir con orgullo que le he visto en vivo este rol completo, junto a sus grandes roles wagnerianos en el pasado. Su Clitemnestra no es tan terrorífica como la de su grabación en disco con Barenboim en 1995, pero está cantada bellamente. Comparada con las gigantescas voces de sus compañeras, podría aparecer más debilitada, pero quizá esta limitación pudo jugar en su favor, porque gracias a su temperamento dramático pudo usarlo para recrear un retrato de una villana frágil, perdida, confundida y atormentada por sus crímenes. Durante la primera mitad de su intervención, no se notaron signos de decadencia, con su habitual nivel, especialmente en la escena "Ich will nichts hören". Durante la segunda mitad, con la terrorífica "Ich habe keine guten nächte", los graves de Meier, cercanos al parlato, transmitieron el terror de Clitemnestra al describir su enfermedad. Cerró su intervención con dos grandes agudos en "so bald das rechte blut" y en "damit ich wieder schlafe".
domingo, 13 de noviembre de 2022
Waltraud Meier's farewell to Spain: unforgettable concert in Barcelona with Iréne Theorin and Lise Davidsen.
Richard Wagner (1813 – 1883)
Tannhäuser
"Dich, teure Halle"
"Allmächt'ge Jungfrau, hör mein Flehen!"
Lise Davidsen
Götterdämmerung
“Höre mit Sinn” (Waltraute's monologue)
Waltraud Meier
Tristan und Isolde
Prelude and Liebestod
Iréne Theorin
Part Two
Richard Strauss (1864 – 1949)
Scenes from Elektra
-Allein! Weh, ganz allein ... Was willst du ... Ich habe keine guten nächte
-Die Tausende, die Fackeln tragen" (Finale)
Iréne Theorin, Elektra
Lise Davidsen, Chrysothemis
Waltraud Meier, Klytämnestra
The first part began with Davidsen singing the Elisabeth's arias from Tannhäuser. In all of them, she was really amazing. Her tone sometimes reminds the sound of the great legendary singers of German repertoire, as dark, big-volumed, and outsanding high notes, so it makes us to hope that in the future she would assume Isolde or Brünnhilde. Amazing her piano singing in Da er aus dir geschieden, wie öd' erschienst du mir , conveying Elisabeth's melancholy. The prayer from Act 3 was a true lesson of dramatic singing.
Then, Waltraud Meier appeared to sing her last remaining active Wagner role: Waltraute in Götterdämmerung. She sang the long monologue "Höre mit sinn". Meier is clearly past her past her vocal prime, but still the elegant, beautiful tone remains, even when she has lost some of her former amazing volume. Voice seems to be higher-toned, but the artistry, the fraseggio, the way of conveying dramatism and her own effort to sound as great as usual, trying successfully not to show many signs of vocal decay.
First part concluded with the Prelude and Liebestod from Tristan und Isolde. Josep Pons took the baton to conduct the Liceu Orchestra, in a rendition with slow tempi, in which the cellos had a good moment, specially the amazing leading cello. The parterre balconies have a bit affected acoustics, but it seemed they had few time to rehearse. Few instants prior to its conclusion, Iréne Theorin appeared to sing the Liebestod, in which she had a good performance, but with the high register now having difficulties for singing Isolde.
The second part was a big selection from Richard Strauss' Elektra, in which Meier sang all the part of Klytämnestra, so I could say that I saw her in this complete role live. It had two sections: a big one from the monologue until the complete duet between Elektra and Klytämnestra. And the other one, the finale. And this part was by far better than the previous one, as orchestra and singers were truly inspired, and the singers even acted their parts.
Theorin was better as Elektra than in the Liebestod, as she commanded the role with her singing, more adequate, showing amazing high notes, and more clear than in the Wagner piece, a truly dramatic, velvet-like tone, and her acting full of irony and authority. Her monologue was breathtaking, and she improved her performance in the duets with Chrysothemis and Klytämnestra, as well as in the "Was blutem muss" aria. Her low voice was grave and dramatic. An unforgettable rendition.
Davidsen's Chrysothemis was even better sung than Theorin's Elektra, with the notes well fixed, projected and her dramatic, round, beautiful and dark tone resulting too big for this more lyrical role, but maybe is soon for singing Elektra. She gave amazing an amazing high note in "Ich muß bei meinem Bruder stehn!"
Meier sang the complete Klytämnestra, as said before. Her voice, compared to her colleagues' massive ones, could seem weakened, but in this role she showed her dramatic skills, showing a fragile, lost, confused and tormented Klytämnestra, as a result of her crimes. Her rendition of this role is always beautifully sung, not as scary as her referential 1995 recording, in her vocal peak. The first half of her performance was at her usual great level and recognisable tone, specially in the monologue "Ich will nichts hören". For the second half, the terryfing, almost atonalistic "Ich habe keine guten nächte", she used her low voice, close to parlato, to convey how scary her character was of the nightmares. Despite she was twice surpassed by the orchestra, she concluded her scene with two amazing high notes, in "so bald das rechte blut" and in "damit ich wieder schlafe".
The orchestra was better too, and Pons could extract a beautiful sound, specially in the strings, and the percussion. The slow tempi created some ambiance of the pathos of these tormented women. The final scene was well conducted, and as breathtaking it should be in Elektra.
The audience responded with an oustanding, tribute ovation to the singers, as they are very admired in Barcelona. As expected, Meier received the biggest applause, which was still heard as several people were still leaving the opera house.
It is so sad to see our idols to retire, but they have the right to rest and to leave the stage when still they can hold the biggest level. Meier will always be remembered for her magnetic perforemances, her powerful voice in her prime, and her elegant, intelligent way of singing and telling the stories she performed. My, our generation is privileged to have seen a Wagner legend on stage, in a time when they are not very likely to find. I have been so privileged to have seen several times such a fine performer of my favourite music, since I was a 14 year-old little man, to now in my thirties. We will always remember, admire and miss her!
Thank you very much, Frau Meier, for your artistry the your unforgettable operatic nights you gave us!