domingo, 24 de noviembre de 2024

ESP/ENG Haciendo accesible la profundidad: La Quinta de Bruckner en el Auditorio Nacional.

 


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Madrid, 24 de noviembre de 2024.

Termina el año Bruckner, y la Orquesta Nacional de España elige una de sus sinfonías más complejas y densas, la Quinta Sinfonía, llamada la Católica por muchos, aunque el maestro la llamó la Fantástica o su obra maestra contrapuntística, dedicada al político Karl von Stremayr. Bruckner no pudo oírla en vida, ya que estaba muy enfermo para ir al estreno en 1894. De hecho, moriría dos años más tarde en 1896. La Quinta es una obra dura incluso para muchos brucknerianos. De dimensión wagneriana pero no tan majestuosa como la octava, íntima pero no tan hermosa como la séptima, oscura pero no tan conflictiva como la novena. Es una obra que parece venir de las profundidades del pensamiento del compositor, incluso si no renuncia a la lentitud, la densidad y la majestuosidad, muchos momentos son más bien oscuros, elegíacos, como el inicio del segundo movimiento. Esta peculiaridad la sitúa en un lugar especial, en la fase intermedia que hay entre la cuarta y la séptima sinfonías, aunque tiene una similaritud en densidad y longitud con la todopoderosa octava.

Para no ser un músico tan popular en los públicos españoles, este año se ha programado bastante por razón de su nacimiento. En Madrid, la Orquesta de RTVE ha interpretado la sexta y una séptima dirigida magistralmente por Christoph Escenbach, y la Orquesta de la Comunidad de Madrid ha interpretado la Misa nº2. La Nacional de España ha interpretado las sinfonías octava, séptima y ahora la quinta.

Tal obra difícil requiere de una orquesta capaz de lidiar con la fuerza de esta obra. Y la Orquesta Nacional de España es la mejor disponible para tal cometido. Tras haber dirigido una memorable versión de la Octava Sinfonía en enero, Afkham aborda de nuevo una partitura del maestro de Ansfelden. Y el resultado ha sido tan bueno que ha conseguido más accesible una obra que suele ser lo contrario. Los tempi han sido un poco lentos, especialmente al principio, pero lo suficiente para paladear poco a poco la riqueza orquestal de la obra. Uno no deja de sorprenderse con los brillantes sonidos de la orquesta, de este modo, los violines han sonado espléndidamente en el segundo movimiento, así como la madera: el clarinete respondiendo con un firme sonido después del ataque orquestal al inicio del cuarto movimiento. Afkham ha conseguido transmitir los estados de ánimo de la obra, por medio de una brillante interpretación de cada una de las secciones de la orquesta.

No estaba lleno el auditorio, pero se podía apreciar, y esto en Bruckner es una alegría, varios jóvenes, y algunos niños. Uno piensa que hay esperanza después de todo: para el brucknerismo, y para la vida musical en el futuro.


ENGLISH: Making depth accessible. Bruckner's Fifth Symphony at the Auditorio Nacional.

Madrid, November 24, 2024.

The Bruckner 200th Anniversary is concluding, and the Spain National Orchestra chooses one of his most complex and dense symphonies, the Fifth Symphony, called the Catholic Symphony by many, although the maestro called it the Fantastic or his contrapuntal masterpiece, dedicated to the politician Karl von Stremayr . Bruckner was not able to listen to it in his lifetime, as he was too ill to attend the 1894 premiere. In fact, he would die two years later in 1896. The Fifth is a difficult work even for many Brucknerians. Wagnerian in style, intimate but not as beautiful as the seventh, dark but not as conflictive as the ninth. It is a work that seems to come from the depths of the composer's thought, even if it does not renounce to slowness, density and majesty, many moments are rather dark, elegiac, like the beginning of the second movement. This peculiarity places it in a special place, in the intermediate phase between the fourth and seventh symphonies, although it has a similarity in density and length with the powerful eight symphony.

Despite not being as popular as Mahler, Beethoven or Mozart among Spanish audiences, this year there has been a lot of programming, honoring his 200th Anniversary. In Madrid, the RTVE Orchestra has performed the sixth and a seventh masterfully directed by Christoph Escenbach, and the ORCAM (Community of Madrid Orchestra) has performed Mass No. 2 last month. This orchestra has performed the eighth, seventh and now the fifth symphonies.

Such a difficult work requires an orchestra capable of dealing with the force of this score. And the Spain National Orchestra is the best available for this task. After having conducted a memorable version of the Eighth Symphony last January, Afkham once again tackles a Bruckner symphony. And the result has been so good that it can be said that it has made an usually difficult work, more accessible to the audience's ears. The tempi have been a little slow, especially at the beginning, but enough to slowly savor the orchestral richness of the work. One never ceases to be surprised by the brilliant sounds of this orchestra, thus the violins have sounded splendidly in the second movement, as well as the woodwind: the clarinet responding with a firm sound after the orchestral attack at the beginning of the fourth movement. Afkham has managed to convey the moods of the work, through a brilliant interpretation of each of the sections of the orchestra.

The auditorium was not full, but several young people were seen, as well as kids. This is a bliss in Bruckner performances. One thinks there is hope after all: for Brucknerism, as well as for musical life in the future.



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miércoles, 20 de noviembre de 2024

The feminist, empowered martyr: Handel's Theodora at the Teatro Real.


Madrid, November 17, 2024.

Many years ago I read, I can't remember where, or maybe I heard about, that during a performance of Verdi's Otello more than sixty or seventy years ago, the famous tenor who sang its breathtaking finale, took advantage of caressing Desdemona's body, while he was dying next to her. When the curtain came down, Desdemona, sung by a strong-tempered diva, stood up and slapped the lascivious tenor. Nowadays, after so many sexual scandals that have affected the show business, and with greater sensitivity to the subject, there were actresses in Hollywood films and series, who began to demand the services of what is now called an intimacy co-ordinator, who are responsible for ensuring the actors involved not to go beyond what is coreographed while recreating sex scenes. 

Why am I talking about all this first? Because the Teatro Real in Madrid has announced. with great fanfare in all social media, that for its new staging of Handel's oratorio Theodora, (which is being performed in November and which was seen at the Teatro Real in 2009 in concert version) they have hired  the most famous intimacy coordinator of the moment, the British Ita O'Brien , who has worked on famous series such as Sex Education. O'Brien is a regular collaborator of Katie Mitchell , the director of this Theodora staging, coming from the London Royal Opera House, which sets the action in a modern era. Theodora is an oratorio that Handel premiered in 1750, but despite the composer considered it as one of his best creations, it was not very successful in his lifetime. However, the work has finally enjoyed the popularity it deserves, because of its beautiful music. Like all oratorios it is a static work, in this case it is about the martyrdom of Theodora, a legendary young Christian woman who lived in Alexandria (Antioch in the work) during the time of the Roman Emperor Diocletian (famous persecutor of Christians), and Didymus, a Roman in love with her, who converts to Christianity out of love. A story that the librettist Thomas Morell took from a play.

Mitchell's production enhances the staging of this argument, making it more entertaining and interesting. Known for her feminist-oriented works on stage, Mitchell sets the action in a modern era. As an interesting detail, she uses slow motion, here recreated by the singers, to give greater intensity to the emotions described in the music. Theodora is not a young, self-sacrificing, mystical maiden, but an empowered, strong-tempered woman willing to do anything for her faith, thus becoming a feminist reference for today. Christians are the service staff of the Roman embassy in Antioch. Saint Theodora and her friend Irene work as cooks, but at the same time they are radical Christian activists, who even resort to terrorism to combat Roman persecution. Thus, in the large, modern kitchen, they prepare bombs and hide weapons. But they also celebrate Christmas, bringing out a small, illuminated Christmas tree. The production takes place in a very small space, a stage box that moves from one side to the other, revealing the rooms of the embassy. The kitchen and the embassy hall are the main ones. But when the saint refuses to worship Jupiter, she is forced into prostitution. 

As she sings her famous aria Angels ever bright and fair the Romans dress her as a prostitute and take her to a red room, with professional table dancers dancing on the bar, who will later help Theodora. To the left, a room with a round red bed is the setting where a Roman soldier tries to rape Theodora, who defends herself with a weapon, but after a while, she is finally raped, something which is not seen, fortunately, on stage. Irene, with an enormous role in the work, is here a kind of leader, priestess, and even at the end of the first act she is in charge of officiating the baptism of Didymus, in a moving, solemn liturgical act, before the soldier goes to free his beloved Theodora. 

At the end of the play, the protagonists are condemned to death in the cold storage room next to the kitchen, with a few pigs hanging. But the saint does not die alongside her lover: Mitchell changes the ending: Irene and the Christians save them and kill the Romans, taking the embassy and allowing the couple to escape.

The Teatro Real Orchestra , conducted by Ivor Bolton , gradually improved as the work progressed. After a plain overture, the orchestra gradually acquired a more chamber-like sound, as static as the work itself.  After having seen them preparing these pieces during a work session,,  the Teatro Real Choir, mastered by José Luis Basso, managed to sound mystical and exciting in the final choruses of each act. In the first chorus,  And draw a blessing down, the voices were able to cope with the devilish coloratura, as well as transmitting the mysticism in the finale of the first act, together with their male colleagues. In the chorus that closes the work, O love divine, the male section highlighted their powerful deep voices, transmitting the religious character of the piece, although the women were not far behind. Once again, mission accomplished, and in an excellent way.

Although she was not the protagonist, Joyce DiDonato in the role of Irene was certainly the main attraction and led the cast. In this repertoire she is a true specialist: her velvety voice, whose volume is heard throughout the hall and dominates the repertoire. Her interpretation of the beautiful aria  Lord, to Thee each night and day,  was undoubtedly the best moment of the night, capable of singing in piano voice and giving a prolonged pianissimo, in a breathtaking moment. And in fact it was the only aria who got an applause.

Julia Bullock was a more discreet Theodora. Despite having a beautiful voice, with a darker tone, she seemed to sing a bit restrained while trying to sound angelic, even her vocal volume seemed to fight with the orchestra. As an actress she was impeccable, and committed to the production, which she shows she knows well.

Iestyn Davies was an excellent Didymus, singing well and mastering the coloratura in the arias, in a character with very beautiful music. Equally notable was the tenor Ed Lyon as his friend Septimius, a tenor who surprised with his high tessitura in the beautiful and very long aria Descend, kind Pity. Callum Thorpe was a big-volumen, dark-voiced Valens, but not so subtle at times. Thando Mjandana as the messenger has a brief, only reciting role, but the voice sounds good.

Despite the much publicity given to the issue of the intimacy coordinator, the truth is that the public came to enjoy a pleasant afternoon of baroque music, and to listen the singing of Joyce DiDonato, so admired in this city. The audience was not disappointed, even though the theatre was not full. In the end, the big winner, apart from DiDonato, was the expected one: Handel's music, in one of the big hits of the current operatic season in Madrid.


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La ultrajada santa feminista: Theodora de Händel en el Teatro Real.


Madrid, 17 de noviembre de 2024.

Hace muchos años  leí, no recuerdo en qué foro, o tal vez me lo contaron, que durante una función del Otello verdiano hace más de sesenta o setenta años, el famoso tenor que lo interpretaba cantaba la escena final, ante el cadáver de su amada Desdémona, momento el cual aprovechó para sobar todo su escultural cuerpo, mientras agonizaba junto a ella. Al bajarse el telón, Desdémona, encarnada por una diva de las de antes, de fuerte carácter, se incorporó y abofeteó al lascivo tenor. Hoy en día, con tantos escándalos sexuales que han afectado al mundo del espectáculo, incluidas acusaciones a famosos artistas y empresarios, y con una mayor sensibilidad con el tema, en el mundo del cine y de las series de televisión, hubo actrices que empezaron a exigir los servicios de lo que hoy se llama coordinador de intimidad, que son los responsables de que en las escenas de sexo, los actores involucrados no se excedan más allá de lo debido y traspasen la delicada línea entre actuación y abuso. 

¿Por qué hablo en primer lugar de todo esto? Porque el Teatro Real de Madrid ha anunciado en todos los medios, que para el montaje del oratorio Theodora, de Georg Friedrich Händel, (que se verá este mes de noviembre y que se vio en el Real en 2009 en versión concierto) se ha contado con los servicios de la coordinadora de intimidad más famosa del momento, la británica Ita O'Brien, quien ha trabajado en series famosas como Sex Education. O'Brien es colaboradora habitual de Katie Mitchell, la directora de escena de esta Theodora, procedente de Londres, que ambienta la acción en una época moderna. Theodora es un oratorio que Händel estrenó en 1750, pero pese a que el compositor la consideraba como una de sus mejores creaciones, no tuvo mucho éxito. Sin embargo, la obra ha gozado al fin de la popularidad que merece, pues su música es bellísima, y aunque como todo oratorio es una obra estática, en esta ocasión sobre el martirio de Teodora, una legendaria joven cristiana que vivía en Alejandría (Antioquía en la obra) en tiempos del emperador romano Diocleciano (famoso perseguidor de cristianos), y de Dídimo, un romano enamorado de ella, que se convierte al cristianismo por amor. Una historia que el libretista Thomas Morell tomó de una obra de teatro.

La producción de Mitchell potencia la escenificación de este argumento, haciéndolo más ameno e interesante. Conocida por su labor feminista en escena, Mitchell ambienta la vida de esta santa en una época moderna. Como dato interesante, recurre al movimiento a cámara lenta, aquí recreado por los cantantes, para darle una intensidad mayor a la acción. Theodora no es una joven doncella mística y abnegada, sino una mujer de carácter dispuesta a todo por su fe, convertida así en un referente feminista para la actualidad. Los cristianos son el personal de servicio de la embajada romana de Antioquía. La santa Theodora, y su amiga Irene, trabajan como  cocineras, pero al mismo tiempo son activistas radicales cristianas, que para combatir la persecución romana recurren al terrorismo. Así, en la amplia y moderna cocina, preparan bombas y esconden armas. Pero también celebran la navidad, sacando un pequeño arbolito iluminado. La producción transcurre en un espacio muy pequeño, una caja escénica que se mueve de un lado a otro, revelando las estancias de la embajada. La cocina y el salón de la embajada son lo principal. Pero cuando la santa se niega a adorar a Júpiter, es forzada a prostituírse. 

Mientras canta su famosa aria "Angels ever bright and fair" los romanos la visten de prostituta y la llevan a una estancia roja, con bailarinas profesionales de table dance bailando en la barra, las cuales luego auxiliarán a Theodora más adelante. Al lado izquierdo, una habitación con una redonda cama roja es el escenario donde un soldado romano intenta violar a Theodora, que se defiende con un arma, pero aun así al cabo de un rato, logra su atroz cometido, el cual no se ve, afortunadamente, en escena. Irene, con un enorme peso en la obra, es aquí una suerte de lideresa, sacerdotisa, e incluso al final del primer acto se encarga de oficiar el bautizo de Dídimo, en un emocionante acto litúrgico, antes de que el soldado libere a su amada. 

Al final de la obra, los protagonistas son condenados a muerte en la cámara frigorífica al lado de la cocina, con unos cuantos cerdos colgando. Pero la santa no muere junto a su amado: Mitchell cambia el final. Irene y los cristianos les salvan y matan a los romanos, tomando la embajada y permitiendo a la pareja escapar.

La Orquesta del Teatro Real, dirigida por Ivor Bolton, fue yendo de menos a más a medida que la obra avanzaba. Tras una obertura sin demasiado brillo, la orquesta fue adquiriendo un sonido más camerístico, tan estático como la obra misma. Tras haberlo visto preparar la obra, el Coro del Teatro Real logró sonar místico y emocionante en los coros finales de cada acto. En el primer coro, And draw a blessing down, las voces pudieron con la endiablada coloratura, así como transmitir el misticismo en el final del primer acto, junto a sus colegas masculinos. En el coro que cierra la obra, O love divine, el coro masculino destacó sus potentes voces graves, transmitiendo el carácter religioso de la pieza, aunque las mujeres no se quedaron atrás. Una vez más, misión cumplida, y de forma excelente.

Aunque no era la protagonista, desde luego Joyce DiDonato en el rol de Irene era el reclamo principal. Y lo cierto es que en este repertorio juega en casa: su voz aterciopelada, que se deja oír y que domina el repertorio. Su interpretación de la bellísima aria Lord, to Thee each night and day, fue sin duda el mejor momento de la noche, capaz de cantar en piano y dar un pianissimo prolongado, en un momento sobrecogedor. Y de hecho fue el único número aplaudido. 

Julia Bullock fue una Theodora discreta. Pese a que tiene una bonita voz, de timbre más oscuro, parecía cantar más contenida de lo esperable, incluso su volumen vocal parecía pelearse con la orquesta. Como actriz estuvo impecable, y comprometida con el montaje, que demuestra conocer bien.

Iestyn Davies fue un excelente Didymus, bien cantado y dominando la coloratura en las arias, en un personaje con muy bella música. Igualmente notable el tenor Ed Lyon como su amigo Septimius, un tenor que sorprendió con su tesitura aguda en la bella y larguísima aria Descend, kind Pity. Callum Thorpe fue un Valens de voz grande y con un grave tan potente como no tan sutil por momentos. Thando Mjandana como el mensajero tiene un breve papel que solo recita, pero la voz es buena. 


Pese a la sonada publicidad dada al tema de la coordinadora de intimidad, lo cierto es que el público vino a disfrutar de una tarde agradable de música barroca, y de Joyce DiDonato, tan querida en esta ciudad. No salió defraudado el respetable, pese a que no estaba lleno el teatro. Al final, la gran triunfadora, aparte de DiDonato, era la esperada: la bellísima música de Georg Friedrich Händel, en lo que puede definirse como uno de los grandes éxitos de esta temporada. 


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domingo, 10 de noviembre de 2024

Preparing amazing operas: An interesting work session with the Teatro Real Choir.


In 2009, the Intermezzo Choir became the new principal choir of the Teatro Real in Madrid, and one of its first appearances was in a Rigoletto staging. Since then, the choir has had a fruitful collaboration with the Teatro Real that continues to this day. From Gerard Mortier's tenure as the artistic director of the theatre, the group paved the way for its big present-day reputation, something that continued during the era of Joan Matabosch, the current artistic director. Since I began my journey on this blog, I have reported on the great performances of this choir, directed by José Luis Basso, whose quality is recognised within Spain and abroad. Here are some examples from international critics:

The Teatro Real's titular choir, which is also a character in its own right in the drama, leaves one speechless.

Opera Online (France), about the 2021 Peter Grimes staging.

The participation of the choir of Teatro Real was simply brilliant. The ensemble sang at full capacity, with 90 singers. Their interventions were strong, and their voices blended perfectly.

Operawire, on the 2022 Nabucco staging.

The orchestra under the baton of Pablo Heras-Casado played their hearts out, and the huge chorus sang splendidly.

The Article (United States) on the 2024 staging of Wagner's Meistersinger.

From their participation in these and other operas, I have fond memories in my mind. How can I forget them in "Peter Grimes", when the people powerfully invoke the name of the eponymous protagonist, to settle accounts with him;  the palpable emotion of an oppressed people in Nabucco, or the festive and joyful nature of an entire city celebrating in "Die Meistersinger".Of all these emotions, this choir has given memorable performances on the Teatro Real's stage. And I have enthusiastically described many of them in this blog. To my pleasant surprise, this enthusiasm reached the choir itself. That is why, in February 2020, I was offered the possibility of attending a rehearsal of the opera "Achille in Sciro", scheduled for the following month. However, the Covid-19 pandemic, which had just arrived in Spain, prevented it. Finally, after a few years of caution and frenetic activity, with the extremely intense 2023-2024 season, with such demanding operas, I was offered the invitation again.

So, on August 30th, after returning from vacation, I was finally able to enjoy this honor: I attended a work session, in which two works for this season were being prepared: Adriana Lecouvreur, and Theodora. The male and female sections did so separately. In the first hour, I attended a session with the male choir, in the imposing choir rehearsal room, presided over by the bust of conductor Luis García Navarro. I must say that sitting in front of the choristers, and observing their work, gave me a feeling of feeling small and not knowing what to say. Then, I was introduced to them, some of whom responded with a "welcome," which calmed my nerves. Led by maestro Abel Iturriaga , they worked on the powerful final choruses of the second and third acts of  Handel's Theodora, which premieres tomorrow and will be on the bill until the end of this month. Maestro Iturriaga started to play the piano, and the powerful voices began to sound as the music flowed. 




After the second pause, it was time to return to the first hall, where the first session took place. Now the two sections were rehearsing together the opera that premiered last September: Adriana Lecouvreur, by Francesco Cilea. The choir has a brief participation in this opera, only in the third act. Maestro Varas played Cilea's music on the piano, reminding me how beautiful, magical, and sweet verismo music can be when just reduced to the keyboard's sound.



After this last session, the work day ended, of which I attended three interesting hours in the afternoon. I was led to the exit, but I had a funny incident: the QR code they gave me at the entrance to enter did not work at the exit, which caught the attention of the choir members, who tried to help me at all times, but finally the security guard invited me to leave through another door.

I can only thank Intermezzo Promusic for this honour bestowed upon me, especially Lide Agirrezabala, who contacted me for the first time in 2020, Amaia Imaz for taking up the invitation and offering me all the comforts during my visit; the maestros Iturriaga and Arqued for their kindness and knowledge, and the members of the choir for welcoming me and for their kindness towards me.


Teatro Real Choir performance photo is propriety of the Juan March Foundation and Teatro Real.
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Cómo se preparan las grandes óperas: una tarde de trabajo con el Coro Titular del Teatro Real.



En el año 2009, el Coro Intermezzo se convirtió en el nuevo coro titular del Teatro Real de Madrid, y una de sus primeras intervenciones fue en una producción de Rigoletto. Desde entonces, el coro realizó una fructífera colaboración con el Teatro Real que dura hasta el día de hoy, dirigido desde 2023 por José Luis Basso. Durante la época en la que Gérard Mortier era el director artístico del teatro, la formación cimentó las bases de su gran reputación, algo que prosiguió durante la era de Joan Matabosch, el actual director artístico. Desde que inicié mi andadura en este blog, he dado cuenta de las grandes interpretaciones de este coro, cuya calidad es reconocida dentro y fuera de nuestras fronteras. He aquí algunos ejemplos de la crítica internacional. 


Opera Online (Francia), sobre el Peter Grimes de 2021.




The Article (Estados Unidos) sobre los Maestros Cantores de 2024.



De sus participaciones en estas y más óperas, tengo en mi memoria potentes recuerdos. Cómo olvidar en "Peter Grimes", cuando el pueblo invoca poderosamente el nombre del protagonista homónimo, para ajustarle las cuentas; o la emoción palpable de un pueblo oprimido en Nabucco, o lo festivo y alegre de toda una ciudad de fiesta en "Los Maestros Cantores". De todas estas emociones, este coro ha dado memorables representaciones en la escena de este teatro. Y muchas de ellas las he descrito entusiasmado en este blog. Para mi grata sorpresa, dicho entusiasmo llegó hasta el mismo coro. Por eso, en febrero de 2020, me ofrecieron la posibilidad de acudir a un ensayo de la ópera "Achille in Sciro", programada para el mes siguiente. Sin embargo, la pandemia del Covid-19, que acababa de llegar a España, trajo consigo el confinamiento y una interrupción de la vida cotidiana, tras la cual, hubo que volver poco a poco a la normalidad. Finalmente, y tras unos años de cautela y actividad frenética, con la intensísima temporada 2023-2024, con óperas tan demandantes, esa puerta se volvió a abrir. 



Y así, el pasado 30 de agosto, tras la vuelta de vacaciones, pude finalmente disfrutar de este honor: asistí a una jornada de trabajo, en la que se preparaban dos obras de esta temporada: Adriana Lecouvreur, y Theodora. Las secciones masculina y femenina lo hicieron por separado. En la primera hora, asistí a una sesión con el coro masculino, en la imponente sala de ensayo del coro, presidida por el busto del maestro García Navarro. He de decir que al sentarme frente a los coristas, y observar su trabajo, me generó una sensación de sentirme pequeño y no saber qué decir. Entonces, me presentaron ante ellos, de los cuales algunos me respondieron con un "bienvenido", que rebajó mis nervios. Dirigidos por el maestro Abel Iturriaga, trabajaron en los potentes coros finales del segundo y  tercer acto de Theodora, de Händel, que se estrena mañana y estará en cartel hasta finales de este mes. El maestro Iturriaga arrancaba las notas del piano, y empezaban a sonar las potentes voces, a medida que la música fluía. 



Tras la pausa, y tras saludar a varios miembros de la oficina de Intermezzo, los cuales estaban preparando partituras en letras cirílicas de "El Zar Saltán", de Rimsky Korsakov, que se verá esta temporada, fui llevado a una sesión con la sección femenina del coro. Tras ser presentado nuevamente, dije lo mismo que al coro masculino: que llevo años siguiendo su trabajo, y que me emocionaron en óperas como Peter Grimes, Nabucco o Nixon en China. Acto seguido, las señoras me dieron un pequeño aplauso. Y bajo la dirección del maestro Miguel Ángel Arqued, acompañado del pianista Eric Varas, empezó el ensayo de otros fragmentos de Theodora, entre los cuales se encuentran los coros de los paganos "And draw a blessing down" y "For ever thus stands fix'd the doom", ambos con deslumbrantes coloraturas, y el coro de cristianos, más solemne, que cierra el primer acto, "Go, gen'rous, pious youth". Me fijé en cómo el maestro Arqued incidía en la pronunciación de las palabras, y especialmente de algunas consonantes. 



Tras el la segunda pausa tocó volver a la sala de la primera sesión, ahora ensayaban las dos secciones conjuntas la ópera que se estrenó el pasado septiembre: Adriana Lecouvreur, de Francesco Cilea. El coro tiene una participación testimonial en esta ópera, solo en el tercer acto. El maestro Varas interpretaba la música de Cilea al piano, recordándome lo hermosa, mágica, dulce que puede ser la música verista cuando se reduce al teclado.


Tras esta última sesión, terminó la jornada de trabajo, de la cual asistí a tres interesantes horas por la tarde. Fui conducido a la salida, pero tuve un divertido incidente: el QR que me dieron a la entrada para poder ingresar, no funcionaba a la salida, lo que despertó la atención de los miembros del coro, quienes en todo momento intentaron ayudarme, pero finalmente el vigilante de seguridad me invitó a salir por otra puerta.

Solo puedo tener palabras de agradecimiento para Intermezzo Promusic por este honor a mí concedido, especialmente a Lide Agirrezabala, quien me contactó por primera vez en 2020, a Amaia Imaz por retomar la invitación y ofrecerme amigablemente todas las comodidades durante mi visita; a los maestros Iturriaga y Arqued por su amabilidad y sus conocimientos, y a los miembros del coro por darme la bienvenida y por su simpatía para conmigo.

Fotogtafía de portada: El Coro Titular del Teatro Real durante un concierto wagneriano. Autor: Javier del Real.
Las demás fotografías y vídeos han sido publicados con permiso de Intermezzo Promusic. Aun así, si hay algún desacuerdo con las imágenes ruego se me notifique.